Fogágybetegség,
parodontitis kezelése

A fogágysorvadás a felnőttkorban előforduló legsúlyosabb fogászati betegség, amivel a Várfok Dentálhoz fordulnak. Alattomos, néha szinte tünetek nélkül alakul ki. Előbb a fogmeder csontja károsodik, majd fogorvosi kezelés hiányában a fog meglazul és akár végleges elvesztés veszélye is fennáll. A kezeletlen gyulladás emellett krónikussá is válhat, és kihatással lehet az egész szervezetre.

Fogágybetegség, parodontitis kezelése

Mitől alakul ki fogágybetegség?

A fogíny gyulladásának több kiváltó oka lehet, kezdve a nem megfelelő szájhigiéniától, a dohányzáson, helytelen táplálkozáson, nehezen tisztítható, kusza fogakon át a hormonális változásokig.

A betegség kiváltó oka a általában az elégtelen szájápoláshoz vezethető vissza. Az íny közelében felgyülemlő lepedékben rengeteg baktérium található, ami gyulladást vált ki az ínyben. A legtöbb esetben a szájápolási rutin változtatásával (alaposabb fogmosás, fogselymezés, speciális fogrém és szájöblögető használata) és a fogkövek eltávolításával a probléma maradéktalanul gyógyítható. Amennyiben a gyulladás kezeletlen marad, idővel megtámadja a fogágyat és egyre súlyosabbá válik. Előbb kialakul az ún. ínyvisszahúzódás, majd a gyulladás elpusztítja a fogágy többi részét (rostokat, csontokat). Ezáltal a fogak mozgathatóvá válnak, gyökeréről leválik az íny, tasakok jönnek létre. Ebben a stádiumban a kezdeti kellemetlen tünetek mellé már a harapásnál megjelenő fájdalom, fogmosás utáni kellemetlen szájszag és gennyes gyulladás is társul.

Mikor ajánlott forvoshoz fordulni?

Nagyon fontos tehát, hogy időben felismerje a betegséget és járjon el rendszeres ellenőrzésre! Már az első tünetek jelentkezésénél (íny duzzanata, fogmosáskor fellépő fogínyvérzés, kellemetlen lehelet) forduljon fehérvári fogászati rendelőnkhöz, hisz a kezdeti tünetek gyors kezelésével a káros folyamatok nem csupán megállíthatók, de még akár vissza is fordíthatók.

Elhúzódó probléma esetén már mélyebb fogíny kezelés is szükségessé válhat annak érdekében, hogy megállítsuk a fogínysorvadást és az ezzel járó fogvesztést. Ez történhet antibiotikumkúrával, lézeres kezeléssel, irányított szövetregenerációval, ínyműtéttel. Amennyiben a fogvesztés nem elkerülhető, egy implantátummal pótolhatjuk az elvesztett fogat, amely általában megállítja a sorvadás további terjedését is.

Hogyan történik a fogágybetegség kezelése?

A fogágybetegség kezelés elején fogorvosaink röntgen segítségével felállítják a diagnózist, és segítenek tökéletesíteni az otthoni szájápolást. Ezt követi a szakszerű fogtisztítás, vagyis a fogkövek leszedése, a fogak és tömések polírozása, a koronaszélek és tömések lesimítása. Az esetek nagy többségében már ez is elég ahhoz, hogy a páciens meggyógyuljon. Amennyiben a probléma súlyosabb, tisztítjuk és gyógyszerrel is kezeljük a tasakokat. Műtétre csak a legsúlyosabb esetben kerül sor.