Fogínygyulladás kezelése

Az ínygyulladás az egyik leggyakoribb fogászati probléma, amivel találkozunk székesfehérvári fogászati rendelőnkben. Jellemző tünetei a kellemetlen lehelet, az íny megduzzadása és vérzése. Szintén problémát sejtet, ha az íny színe halvány rózsaszínről élénkvörös vagy lilás árnyalatúvá válik. Ha nem tulajdonítunk megfelelő jelentőséget a kellemetlen tüneteknek és azok kezeletlenek maradnak, súlyos következményekkel, akár a fogak végleges elvesztésével kell számolnunk.

Fogínygyulladás

Mitől alakul ki a fogínygyulladás?

A fogínygyulladás oka több féle is lehet, kezdve a nem megfelelő szájhigiéniától, a dohányzáson, helytelen táplálkozáson, nehezen tisztítható kusza fogakon át a hormonális változásokig.

Amennyiben a problémával nem fordulunk fogorvoshoz, a baktériumok elszaporodnak és a gyulladás egyre mélyebbre kezd el hatolni. Az ínyen ún. tasakok alakulhatnak ki, és később a folyamat elérheti akár a fogakat tartó csontszövetet is. Ezáltal a fog meggyengül, elkezd mozogni, majd bekövetkezik a fogak kihullása. A kezeletlen gyulladás krónikussá válhat, ami később gócként viselkedhet, ezáltal kihatással lehet az egész szervezetre.

Hogyan lehet kezelni az ínygyulladást?

Kezelni külsőleg és belsőleg egyaránt szükséges. Kezdeti stádiumban kiemelten fontos a fogkő eltávolítása és az ezt követő polírozás. Ez a kombinált eljárás megoldást jelenthet az elszíneződésekre és a fogkő okozta kellemetlen leheletre egyaránt. Komolyabb gyulladás esetén szükséges lehet a mélytisztítás is. Ennek során a fogorvosaink bemetszést ejtenek a fogínyen és eltávolítják az alatta levő gyulladásos szövetet, miközben gyulladáscsökkentő és antibakteriális anyaggal kezelik az érintett területeket. Ez a kezelés fájdalommentes és nagyon szép eredményt tudunk vele elérni.

Elhúzódó probléma esetén már mélyebb fogíny kezelés is szükségessé válhat annak érdekében, hogy megállítsuk a fogínysorvadást és az ezzel járó fogvesztést. Ez történhet antibiotikumkúrával, lézeres kezeléssel, irányított szövetregenerációval, ínyműtéttel. Amennyiben a fogvesztés nem elkerülhető, implantátummal pótolhatjuk az elvesztett fogat, amely általában megállítja a sorvadás további terjedését is.

Hogyan előzhető meg az újbóli ínygyulladás kialakulása?

A fogászati rendelőben történő kezelés mellett nagyon fontos az otthoni ápolás, a megelőzés, amely speciális ínyvédő fogkrémekkel és szájvizekkel könnyen megoldható. Emellett kiemelten fontos a fogak megfelelő tisztítása napi szinten fogselyemmel, fogköztisztító kefével, esetleg szájzuhannyal. Ne feledje, napi 3 x 5 perc odafigyeléssel megelőzhető számtalan fogászati probléma!