Foggyökér körüli tályog,
ciszta műtéti kezelése

Mit nevezünk tályognak?

Tályognak nevezzük a szövetekben található gennyes gócokat. Kialakulhatnak elhalt idegekkel rendelkező vagy gyökérkezelt fogak gyulladása, begyulladt ciszta, a fogíny gyulladt tasakjai vagy a fogak (különösen a bölcsességfogak) kibújásakor előforduló problémák miatt is.
Foggyökér körüli tályog, ciszta műtéti kezelése

Milyen veszélyekkel járhat a tályog?

A kezdeti stádiumban fogászatunk szakorvosai egy ambuláns kezeléssel el tudják távolítani a tályogot. Azonban, ha a páciens nem fordul időben fogorvoshoz, a tályog egyre nagyobb lesz és kiszakadhat, ami által a gyulladás kiterjedhet a beteg egész arcára is. Emelett, a véráramba kerülve komoly egészségügyi kockázata is van.

Hogyan zajlik a tályogok műtéti úton történő kezelése?

Fogászati rendelőnkben a fogorvos előbb egy kis vágást ejt a szájüreg belsejében, hogy távozhasson a genny. Amennyiben a probléma súlyossága indokolja, a fogorvos a vágást kívülről végzi. Ezt a sebet nem varrja össze, hanem egy úgynevezett folyadékvezető kanüllel látja el. Ezen keresztül tud távozni a szervezetből a genny a gyógyulás elkövetkezendő napjaiban. A gyógyulási idő alatt a szájsebészet Székesfehérvár közepén is az ilyenkor szokásos eljárást végzi el, kötést helyez a műtét területére. A javulás elősegítése érdekében pedig antibiotikumot is alkalmazhatnak.

Mit nevezünk állkapocs-cisztának?

Az állkapocs-ciszta az állkapocscsontban található folyadékkal telt üreg. Önmagába véve a ciszta nem okoz fájdalmat. A probléma akkor jelentkezik, ha növekedése során kiszorítja a szomszédos fogakat. Mérete egy idő után kitapintható az állkapocscsonton található dudorként, illetve nyomás hatására sercegő hangot hallhatunk.

Hogyan történik a ciszták műtéti kezelése?

A cisztákat minden esetben sebészeti úton kell eltávolítani vagy gyógyítani. Ez az esetek döntő többségében fájdalommentes, helyi érzéstelenítéssel történik. Nagyon ritka esetben azonban elkerülhetetlen a mély altatásban végzett műtét. A ciszta kezelésére 2 mód van: 2 cm-nél kisebb ciszták esetében a fogorvos felnyitja a fogínyt és annyit távolít el az állkapocs csontjából, amennyi a ciszta kivételéhez szükséges. Nagyobb méretű ciszta esetén nem távolítjuk el, hanem felnyitjuk és antibiotikummal kezeljük.

Mivel mindkét probléma kialakulása könnyen diagnosztizálható egy szűrővizsgálat keretén belül is, kérjük, látogasson el rendszeresen egy pár perces, garantáltan fájdalommentes kontrollvizsgálatra.